Farmin koko

Farmin koko

ViestiKirjoittaja Toby Dammit » 26 Heinä 2022, 13:33

Pistänpä asiasta myös tänne, jos aiheesta halutaan keskustella lisää tai jos ideaa halutaan viedä eteenpäin, mikäli sille löytyy kannatusta.

Slackin puolella oli draftin aikaan useamman managerin toimesta keskustelua farmin koosta, eli siis siitä, voisiko sitä laajentaa nykyisestä esim. viidellä pelaajalla. Näin noilla nelos- ja viitoskierroksen varausvuoroilla olisi oikeasti jotain arvoa, eikä niitä tarvitsisi skipata, kun farmiin voisi ottaa myös vähän epätodennäköisempiä arpoja. Kannatin itse tätä ehdotusta.

Joku tai jotkut kirjoittajat ehdottivat myös erillisiä kiintiöitä sopimuksellisille ja sopimuksettomille pelaajille (esim. 30+10), mutta sitä pidettiin kai useammankin kirjoittajan toimesta tarpeettoman työläänä/monimutkaisena vaihtoehtona.
Toby Dammit

Re: Farmin koko

ViestiKirjoittaja Kaner » 26 Heinä 2022, 14:07

Mun mielestä farmin kokoa voisi hyvinkin nostaa tuolla 5 miehellä ensi vuoden draftin yhteydessä (tai miksei vaikka aiemminkin). Mutta ehdoton ei tuollaiselle sopimukseton/sopimuksellinen systeemille.
Kaner

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » 26 Heinä 2022, 16:06

Farmin koon nostamiselle iso peukku. Mutta ei tehdä tuosta liian vaikeaa.

Farmiin koon kasvattaminen nostaisi ainakin hetkellisesti noiden myöhempien varausvuorojen arvoa. Nyt käytännössä vitoset ovat arvottomia ja nelosetkin lähestyvät sitä. Tuolle jos vielä keksisi jonkun keinon millä varausvuorot kannattaisi käyttää.
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja AnFa » 26 Heinä 2022, 16:37

Farmin koon nostamiselle ääni. Olen myös tuon kannalla, että olisi erikseen sekä sopimuksen alaiset että ne kenellä ei ole vielä ekaa sopimusta, mutta pärjään ilman sitäkin. Farmien tasoerojahan tuo erittely varmaankin tasaisi.
AnFa

ViestiKirjoittaja repe_joke » 26 Heinä 2022, 18:09

Itse olen farmipelaajien määrän nostamista vastaan. Olemme tämän liigan aikana laajentaneet farmia jo 25 pelaajasta 35 pelaajaan. Tämän lisäksi joukkueita on tullut neljä kappaletta lisää. Ensimmäisistä vuosista pelaajien määrä farmissa on kasvanut 400 - > 700. Ja meillä on siltikin sama ongelma kuin liigan startatessa, noilla nelos -tai vitoskierroksen vuoroilla ei ole käytännössä juuri mitään arvoa. Enkä usko sen muuttuvan, on farmin koko sitten 35 tai 350.

Ajallisesti noita varauksiaan(omilla vuoroilla tehtyjä) voi kuitenkin nykyiselläänkin katsella farmissaan helposti neljä-viisi vuotta (18v - 22/23v). Jos siis haluaa, eikä keräile kaikkien muiden managerien varausvuoroja itselleen. Kysymys itselleni on siis lähinnä, että minkä aikaa niitä omia varauksia pitäisi saada seurailla?

P.S. Jos uusia naamoja kiinnostaa, niin samasta asiasta on keskusteltu aiemminkin. Silloin päädyttiin nostamaan farmipelaajien määrää 25:stä nykyiseen: viewtopic.php?f=13&t=3&start=50

Itse olin silloin farmipelaajien määrän nostamisen puolesta. Nykyisellään en siis kuitenkaan näe siihen enää tarvetta. Sillä näen tuon noston menevän pääasiallisesti vain siihen, että toivotaan toivotaan osaston europelaajia hillotaan farmiin nykyistä helpommin. Voin toki olla väärässäkin ja hyvillä perusteluilla muutan todennäköisesti mielipidettäni. Nyt kuitenkin näin.
repe_joke

ViestiKirjoittaja TweetyLeaf » 26 Heinä 2022, 18:46

Pidempään tätä pohdittuani olen samaa mieltä repen kanssa. Pitäisi oikeasti kaivaa dataa kunnolla, mutta jotenkin tuntuu, ettei nuo farmi slotit sitten kuitenkaan oikeasti täyty pickeistä, vaan isolta osalta myös FA:n kautta. Jos tavoite on nostaa 4-5 pickin arvoa niin farmikoon nostaminen on ongelman ratkaisemista ehkäpä väärästä päästä. En ole ihan sata varma tästä, mutta tälläistä pohdin.

Ilman farmien rakenteen tarkempaa tutkimista en voi olla farmikoon kasvattamisen puolesta.
TweetyLeaf

ViestiKirjoittaja Kaner » 26 Heinä 2022, 18:59

Markkinoilla pätee yleensä kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kuin tarjontaa on liian paljon, ei tämä nykyinen ongelma tule poistumaan. Ja tarjontaa pystyy keventämään ainoastaan farmin (ja/tai rosterin) kokoa kasvattamalla. Siinä vaiheessa kun vapaat on syöty tarpeeksi kuiviin, alkaa tuo nelos- ja vitoskierrosten pickien käyttäminen varmasti kiinnostelemaan edes hieman. Ja itse asiassa niin kauan kuin yksikin picki jää käyttämättä, on farmin koko meillä liian pieni.

P.S. Paras fantasy mitä pelaan tällä hetkellä on NFL fantasy, jossa meillä on niin syvät penkit, ettei vapaista löydy käytännössä yhtään mitään. Pakottaa kaupoille ja jokaisella rookie draft pickillä on arvoa niin kaupoissa kuin itse käytettynäkin. Niin se pitäisi olla tässäkin liigassa.
Kaner

ViestiKirjoittaja TweetyLeaf » 26 Heinä 2022, 19:17

Kaner kirjoitti:Markkinoilla pätee yleensä kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kuin tarjontaa on liian paljon, ei tämä nykyinen ongelma tule poistumaan. Ja tarjontaa pystyy keventämään ainoastaan farmin (ja/tai rosterin) kokoa kasvattamalla. Siinä vaiheessa kun vapaat on syöty tarpeeksi kuiviin, alkaa tuo nelos- ja vitoskierrosten pickien käyttäminen varmasti kiinnostelemaan edes hieman. Ja itse asiassa niin kauan kuin yksikin picki jää käyttämättä, on farmin koko meillä liian pieni.

P.S. Paras fantasy mitä pelaan tällä hetkellä on NFL fantasy, jossa meillä on niin syvät penkit, ettei vapaista löydy käytännössä yhtään mitään. Pakottaa kaupoille ja jokaisella rookie draft pickillä on arvoa niin kaupoissa kuin itse käytettynäkin. Niin se pitäisi olla tässäkin liigassa.

Tarjontaan voi kuitenkin vaikuttaa muutenkin. Esimerkiksi farmipelimääriä laskemalla, tai ikärajoituksilla.
TweetyLeaf

ViestiKirjoittaja AnFa » 26 Heinä 2022, 20:28

Toisaalta ei ole hyvä sekään että FA on ihan tyhjä.

Ei tuo Tweetyn ehdotuskaan hassulta kuullosta et pelimäärää pienennettäisiin tai laitettaisiin iälle joku katto. Tosin pelimäärän pienentäminen iskisi playoff-joukkueisiin, kun ei voisi prospectia haudata farmiin playoffeihin vaan joko pakon edessä myydä tai heittää waivereihin. Ikä taas on aika kompleksinen raja. Moni maalivahti ei ole lähelläkään pelipaikkaa vielä kun hyökkääjistä taas samassa iässä jo yleensä tietää tuleeko jotain, ei kuitenkaan aina.
AnFa

ViestiKirjoittaja Kaner » 26 Heinä 2022, 20:39

AnFa kirjoitti:Ei tuo Tweetyn ehdotuskaan hassulta kuullosta et pelimäärää pienennettäisiin tai laitettaisiin iälle joku katto. Tosin pelimäärän pienentäminen iskisi playoff-joukkueisiin, kun ei voisi prospectia haudata farmiin playoffeihin vaan joko pakon edessä myydä tai heittää waivereihin.

Mä luulen, että tuo iskisi ennen kaikkea prospectien arvoon ja sitä kautta pickien arvoon, jos farmiukoille laitettaisiin lisärajoituksia. Kaiken lisäksi se myös kasvattaisi sitä vapaiden pelaajien poolia, mistä voit poimia kamaa pelaavaan kokoonpanoon. Ihan hirveä ajatus, että tuo pelaajamassa kasvaisi entisestään.
Kaner

ViestiKirjoittaja Opatsu » 26 Heinä 2022, 21:16

Olisihan se kiva farmissa hautoa porukkaa enemmänkin, mutta mun mielestä tämä nykyinen riittää ihan hyvin. Tuo myöhäisempien vuorojen käyttämättömyys on mun mielestä enemmän laiskuutta draftauksessa kuin potentiaalisten varauksien puutetta. Ei kannata jäädä jumittamaan niihin vanhoihin farmijyriin. Vaihtuvuus on ihan jees.
Opatsu

ViestiKirjoittaja nuck » 27 Heinä 2022, 08:08

Itse olen farmipelaajien määrän nostamisen kannalla. Omalta kohdalta on helpoin puhua kun en toisten suunnitelmista tiedä, mutta itselläni on ollut tarkoitus rakentaa joukkuetta omien varausten ja hankittujen prospectien pohjalle. Aika moni kauppa (yli 10 kauppaa nyt lyhyellä ajalla managerina) onkin painottunut siihen, että sisään on tullut joko prospecti tai varausvuoro jo olemassa olevien omien vuorojen päälle. Nyt puolessatoista vuodessa olen huomannut, että farmi on alkanut tulla liian täyteen kun useimmilla pelaajilla etenkin ykköskierroksen ulkopuolelta ottaa kuitenkin aikaa kehitttyä.

Nyt tänä vuonna olisin koittanut hankkia yhtä varausvuoroa lisää kahdelle viimeiselle kierrokselle mikäli tilaa olisi vain ollut. Siinä en puolestaan näe järkeä, että laittaisin esimerkiksi jonkun viime vuoden varauksen jo tässä vaiheessa pois tilaa saadakseni, vaikka +1 draftkausi ei ollutkaan niin toivottu kuin varauksen aikana toivoin. Osittain tuota tosin jo jouduin tekemäänkin ja saan katsella peiliin, kun menin keräämään '21 draftiin 11 vuoroa noiden kaupoilla hankkimieni prospectien päälle ja huomasin tilan tekevän tiukkaa.

Varmasti omassa farmissani on lisäksi edelleen pelaajia, joista ei koskaan kehity mitään ja joita pidän siellä nyt turhaan. Itse näen kuitenkin, että nykyisille pelaajille pitäisi antaa vielä aikaa mahdolliseen kehitykseen. Sitäkin mietin, että jos katselisin pelaajia vain nykyistä lyhyemmällä langalla, kun osan kanssa huomaa aika nopeasti mihin ura on menossa. Keskivertovarauksella ykköskierroksen ulkopuolelta kestää kuitenkin usein se oma aika ja tämä korostuu esimerkiksi maalivahdeilla. Tuo nykyistä lyhyempi lanka tarkoittaisi sitä, että olisin varmaan nykyistä vähemmän kiinnostunut noista usein aikaa vaativista syvyysvuoroista.

Liigan historiaa katsellen syvyysvuoroilta on varattu hyviä pelaajia tai ainakin käyttökelpoisia syvyyspelaajia tasapainottamaan palkkoja; Karlsson, Bunting, Forsling, Kase, Heinen, Kähkönen, Bear, Kaprizov, Sorokin, Dvorak, Arvidsson, Engvall, Swayman, Formenton, Fehervary, Kurashev, Romanov jne näin lyhyellä silmäilyllä. Siinä mielessä en koe noiden olevan lainkaan turhia vuoroja, vaikka toki osumaprosentti laskeekin mitä kauemmas kärjestä mennään. Useimmilla noista edellä mainitun listan pelaajista kehitysprosessi onkin ollut hidasta ja aikaa vaativaa.

Itse en näe oikein haittaa siinä, jos varattuja pelaajia tai vaikka vapaita agentteja säilötään farmissa. Nuohan ovat suureksi osaksi joukkueilta käytettyä resurssia, johon on sijoitettu joko vuoro, joissakin tapauksessa waiver-prioriteetin menetys ja joissakin tapauksessa onnistuttu scouttaamaan sopiva pelaaja ja itse pidän aika luonnollisenakin että tuon käytetyn resurssin saa myös käyttää haluamallaan tavalla (joko pitää ja katsoa onko pelaajasta johonkin tai yrittää tehdä tällä kauppaa). Onko se sitten kuinka järkevää jos huomaa vaikka viiden vuoden päästä pelaajan hyödyttömyyden ja edelleen roikottaa mukana, on toinen juttu. Mutta en näe tuossakaan tapauksessa, että se olisi kanssamanagereilta pois. Ehkä kuitenkin joukkueiden pelaajalistojen kannalta on järkevä pitää joku suhteellisuuden raja tuossa.

Tämä nykyinen mallikin on minusta ihan hyvä. Mutta jos vaihtoehtona on nostaa farmin kokoa vaikka viidellä pelaajalla ja tuoda tuota kautta lisää varattavaa tai sitten mahdollisesti vapaiden agenttien markkinoilta lisää scoutattavaa, annan tälle ehdottomasti oman ääneni.
nuck

ViestiKirjoittaja Weissflog » 27 Heinä 2022, 10:14

Tämä on enimmäkseen ajatuksen virtaa, ja tarkoitettu enimmäkseen kuvaamaan yhtä mahdollista lähestymiskulmaa farmin kokoon, ei niinkään valmis ratkaisumalli;

Yhdessä keeper-liigassa, missä olen muutaman vuoden ollut mukana on dynaamiset farmipaikat.
No mitä hittoa se tarkoittaa? Siellä lähdettiin liikkeelle 0 farmipaikasta, ja ensimmäisenä vuonna kaikki saivat viiden entry draft -pickin myötä vastaavat viisi farmipaikkaa.
Farmiin voit nostaa farmikelpoisen vapaista, mutta vain jos samalla pudotat farmikelpoisen waivereihin.
Voit treidata pickin tai farmikelpoisen pois, mutta silloin sinun kiintiö laskee neljään, ja treidikumppanin kiintiö nousee vastavuoroisesti kuuteen jne (ellei takaisin tule farmikelpoista tai pickiä).

Kun pelaaja ei enää ole farmikelpoinen, menetät farmipaikan.
Jos ennen farmikelpoisuuden täyttymistä nostat tilalle toisen farmikelpoisen, pysyy paikka edelleen.

No en tiedä olisiko tämä aivan liian monimutkaista, ja olisiko tähän joku hybridimalli mahdollista kasata. (=kaikilla ensin 35 paikkaa, josta lähdetään liikkeelle).
Ei oikein onnistu iisisti jo vuosikausia jatkuneessa liigassa, vaan vaatisi kickstartin.

Isoa roolia tässäkin toki pelaa, että mikä se farmipelaajan peliraja onkaan.

No ei mulla muuta, mielenkiintoinen aihe.

MUOKS: no unohtuipa tietenkin sanoa, että joka kesä jokainen manageri saa sitten defaulttina 5 lisäpaikkaa farmiin (tai sen vastaavan määrän mitä hän niitä pickejä kullekin kesälle omistaa).
Weissflog

ViestiKirjoittaja Tollisko » 27 Heinä 2022, 16:39

Minun mielestäni farmin kokoa voisi nostaa 40 pelaajaan, mutta oikeastaan yhtä tyytyväinen olen nykyiseenkin määrään.
Mitään sopimukseton/sopimuksen tehnyt kikkailuja en haluaisi, enkä mitään muutakaan uudistusta farmin sääntöihin.
Tollisko

ViestiKirjoittaja Opatsu » 27 Heinä 2022, 21:08

Tarkennetaan omaa kantaa sen verran, että isompaa vastustusta farmin koon kasvattamiselle ei kuitenkaan ole, mutta jos sitä kasvatetaan, niin sitten tosiaan vasta seuraavan draftin yhteydessä.

Eli ensisijaisesti farmi kasvaisi seuraavan entry draftin varauksista ja draftin päättymisen jälkeen sitten myös FA-poiminnoilla.
Opatsu

ViestiKirjoittaja weteran » 27 Heinä 2022, 22:52

Komppaan opatsua tai opatsun tarkennusta. Eli tässä vaiheessa eletään tämän farmikoon mukaan, ja draftin yhteydessä kasvatetaan...
weteran

ViestiKirjoittaja Bosco » 28 Heinä 2022, 11:55

En nyt tähän vielä muuten ota osaa, mutta mikäli nuo skipatut vuorot ovat ongelma, niin ainahan kierrosten määrääkin voidaan karsia viidestä neljään. Ei se farmikoon kasvattaminen ole ainoa ratkaisu ongelmaan. Draftattujen pelaajien määrän ollessa 80 (ennen laajennusta), ei kuuden vuoden aikana tullut skipattuja vuoroja kuin yhdessä draftissa ja yhteensä kaksi kappaletta.

Toisekseen mutulla sanoisin että vuodesta toiseen se on lähes sama kourallinen joukkueita jotka niitä myöhäiskierroksia skippailevat ja en usko farmikoon kasvattamisen vaikuttavan tuohon millään tapaa. Jos kyse on kiinnostuksen puutteesta viimeisiä kierroksia kohtaan, ei farmikoolla ole merkitystä. Jos kyse on vapaiden farmipaikkojen puutteesta, niin eiköhän silloinkin nämä joukkueet ole etukäteen jo saaneet farmipaikkansa täytettyä mielekkäämmiksi katsomillaan prospecteilla kuin myöhäisikierroksilta saisivat.

Lisäksi sanon vielä sen että FA:sta on aina hienoa tehdä löytöjä omaan farmiin. Se ei nykyiselläänkään ole mitenkään helppoa eikä siellä todellaan liiaksi ole tarjontaa, joten en tiedä onko oikea ratkaisu vaikeuttaa tällaisten löytöjen tekemistä sitten.
Bosco
Site Admin

Paluu Kehitysideat