Kirjoittaja nuck » 27 Heinä 2022, 08:08
Itse olen farmipelaajien määrän nostamisen kannalla. Omalta kohdalta on helpoin puhua kun en toisten suunnitelmista tiedä, mutta itselläni on ollut tarkoitus rakentaa joukkuetta omien varausten ja hankittujen prospectien pohjalle. Aika moni kauppa (yli 10 kauppaa nyt lyhyellä ajalla managerina) onkin painottunut siihen, että sisään on tullut joko prospecti tai varausvuoro jo olemassa olevien omien vuorojen päälle. Nyt puolessatoista vuodessa olen huomannut, että farmi on alkanut tulla liian täyteen kun useimmilla pelaajilla etenkin ykköskierroksen ulkopuolelta ottaa kuitenkin aikaa kehitttyä.
Nyt tänä vuonna olisin koittanut hankkia yhtä varausvuoroa lisää kahdelle viimeiselle kierrokselle mikäli tilaa olisi vain ollut. Siinä en puolestaan näe järkeä, että laittaisin esimerkiksi jonkun viime vuoden varauksen jo tässä vaiheessa pois tilaa saadakseni, vaikka +1 draftkausi ei ollutkaan niin toivottu kuin varauksen aikana toivoin. Osittain tuota tosin jo jouduin tekemäänkin ja saan katsella peiliin, kun menin keräämään '21 draftiin 11 vuoroa noiden kaupoilla hankkimieni prospectien päälle ja huomasin tilan tekevän tiukkaa.
Varmasti omassa farmissani on lisäksi edelleen pelaajia, joista ei koskaan kehity mitään ja joita pidän siellä nyt turhaan. Itse näen kuitenkin, että nykyisille pelaajille pitäisi antaa vielä aikaa mahdolliseen kehitykseen. Sitäkin mietin, että jos katselisin pelaajia vain nykyistä lyhyemmällä langalla, kun osan kanssa huomaa aika nopeasti mihin ura on menossa. Keskivertovarauksella ykköskierroksen ulkopuolelta kestää kuitenkin usein se oma aika ja tämä korostuu esimerkiksi maalivahdeilla. Tuo nykyistä lyhyempi lanka tarkoittaisi sitä, että olisin varmaan nykyistä vähemmän kiinnostunut noista usein aikaa vaativista syvyysvuoroista.
Liigan historiaa katsellen syvyysvuoroilta on varattu hyviä pelaajia tai ainakin käyttökelpoisia syvyyspelaajia tasapainottamaan palkkoja; Karlsson, Bunting, Forsling, Kase, Heinen, Kähkönen, Bear, Kaprizov, Sorokin, Dvorak, Arvidsson, Engvall, Swayman, Formenton, Fehervary, Kurashev, Romanov jne näin lyhyellä silmäilyllä. Siinä mielessä en koe noiden olevan lainkaan turhia vuoroja, vaikka toki osumaprosentti laskeekin mitä kauemmas kärjestä mennään. Useimmilla noista edellä mainitun listan pelaajista kehitysprosessi onkin ollut hidasta ja aikaa vaativaa.
Itse en näe oikein haittaa siinä, jos varattuja pelaajia tai vaikka vapaita agentteja säilötään farmissa. Nuohan ovat suureksi osaksi joukkueilta käytettyä resurssia, johon on sijoitettu joko vuoro, joissakin tapauksessa waiver-prioriteetin menetys ja joissakin tapauksessa onnistuttu scouttaamaan sopiva pelaaja ja itse pidän aika luonnollisenakin että tuon käytetyn resurssin saa myös käyttää haluamallaan tavalla (joko pitää ja katsoa onko pelaajasta johonkin tai yrittää tehdä tällä kauppaa). Onko se sitten kuinka järkevää jos huomaa vaikka viiden vuoden päästä pelaajan hyödyttömyyden ja edelleen roikottaa mukana, on toinen juttu. Mutta en näe tuossakaan tapauksessa, että se olisi kanssamanagereilta pois. Ehkä kuitenkin joukkueiden pelaajalistojen kannalta on järkevä pitää joku suhteellisuuden raja tuossa.
Tämä nykyinen mallikin on minusta ihan hyvä. Mutta jos vaihtoehtona on nostaa farmin kokoa vaikka viidellä pelaajalla ja tuoda tuota kautta lisää varattavaa tai sitten mahdollisesti vapaiden agenttien markkinoilta lisää scoutattavaa, annan tälle ehdottomasti oman ääneni.