Kaner kirjoitti:Jos haluaa tuhota pakkien arvon lopullisesti, vähentää joukkueen syvyyden merkitystä ja nostaa maalivahtien arvon pilviin, niin siihen tarkoitukseen tuo paketti toimii loistavasti.
En kannata.
e. kaikki muu on kohdillaan, paitsi tuo mitkä pelipaikat poistetaan. Ja se on tämän osan isoin juttu ja oikeastaan ainut asia millä on vaikutusta mihinkään. Ja koska en ole tyytyväinen tuohon UTIL+UTIL+BN komboon, niin en voi kannattaa.
Tuohon pakkien arvon lopulliseen tuhoamiseen haluaisin puuttua hieman. Eli siis neljän uuden joukkueen myötä liigaan tulisi yhteensä 24 uutta pelipaikkaa puolustajille. Utility-paikkojen lähdön myötä sieltä ei pakostikaan lähde yhtään pakkia pois nykyisistä rostereista. Tällä hetkellä liigassa on 14 puolustajaa joko utility tai penkkipaikoilla, ja jos nyt haluaa väittää heidän katoavan rostereista utilitypaikkojen myötä niin silti liigaan tuli ainakin se 10 uutta paikkaa puolustajille.
Kahden utilitypaikan myötä sen sijaan nykyisiltä joukkueilta vähenisi 32 paikkaa hyökkääjiltä. Tai siis rosterissa olisi jatkossa 14 hyökkääjän sijasta mahdollista pitää vain 12 hyökkääjää kerrallaan, loput penkillä. Siitä tuo 32 paikkaa. Uusien joukkueiden myötä liigaan tulee yhteensä (12x4) 48 uutta paikkaa hyökkääjille. Mutta jos siitä lähtee samalla 32 paikkaa, niin hyökkääjien paikat lisääntyvät vain 16 paikan verran.
Suhteessa tuo 16 paikan lisäys hyökkääjille on vähemmän kuin 10 paikan lisäys puolustajille. Ja tosiaan tuo 10 paikan lisäys pakeille edellyttäisi nykyisten joukkueiden heittävän seiska-ja kasipakkinsa ulos tämän myötä. Väitän ettei tule tapahtumaan. Esimerkkinä nyt käytän vaikka Bluesia, joka on yksi harvoista joka pelaa tällä hetkellä kahdeksalla puolustajalla. Blues on tällä kaudella ainoastaan yhtenä iltana joutunut penkittämään puolustajan, silloin itse asiassa kaksi puolustajaa. Samana iltana kuitenkin siellä utilitypaikat täyttivät hyökkääjät, ja penkillä lisäksi pari hyökkääjää. Utilitypaikoilla siellä ei ole koskaan ollut puolustajaa. Niiden merkitys kahdeksalla pakilla pelaamiseen on mitätön siis. Jos rosteripaikkojen vähenemisen myötä ne pakit lähtevät ensimmäisenä, niin ei se nähdäkseni ole seurausta utilitypaikkojen katoamisesta.
Että en voisi olla enempää eri mieltä tuosta pakkien arvosta tämän utilitypaikkojen poiston myötä. Päin vastoin tämä tulee ainoastaan lisäämään puolustajien arvoa jatkossa, kun laajennuksen myötä rosterissa olevien pakkien määrä nousee. Toki jatkossa ei voi pitää seitsemää pelaavaa pakkia samana iltana rosterissa, mutta samoin sitä ei voi pitää 14 hyökkääjää. Pakkien arvoon se ei vaikuta millään tapaa. Omaltakin osalta tällä hetkellä penkki- ja utilitypaikoilla seitsemän hyökkääjää ja vaan yksi pakki. Valtaosalla sama tilanne, tai sitten pelkkiä hyökkääjiä noilla paikoilla. En ole ainakaan seiskapakista itse aloittamassa paikkojen vähentämistä lähtökohtaisesti, vaan syvyyshyökkääjistä. Jatkossa kun sen seiskapakin arvo kuitenkin on enemmän kuin joukkueessa olevan seitsemännentoista hyökkääjän, näin sanoisin yleisellä tasolla olevan. Toki jokainen arvottaa itse pelaajat ja pelipaikat mielessään, mutta mä en todellakaan näe pakkien arvon putoavan tämän myötä, vaan tosiaan heidän arvonsa ainoastaan nousee. Mikä on hyvä asia.
Enkä mä tiedä miten maalivahtien arvo nyt nousisi pilviin, itsehän jopa ehdotit veskareiden jättämistä kokonaan laajennuksen ulkopuolelle, ja silloin vasta noin tapahtuisi.
Syvyyden merkitykseenkään en näe tällä juuri merkitystä olevan, se on sama lähteekö sieltä ne utility-paikat vai f-paikka ja toinen penkkipaikka tuossa tapauksessa. Syvyys joka tapauksessa kärsii laajennusdraftin myötä jokaisen osalta, ja jos nyt ruuhkaisimpina peli-iltoina ei sitten pääse yhtä penkillä olevaa pelaajaa peluuttamaan kun molemmat utilitypaikat katoavat, niin aika mitätön on vaikutus syvyyden merkitykseen lopulta. Tai vastaavasti sitä voisi väittää utilitypaikan olemassaolon laajennuksen myötä nostavan syvyyden merkitystä entisestään.