Kerta en halunnut ruveta pistämään kaikkia joukkueita sarjataulukkomaisesti paremmuus järjestykseen, kehittelin oman mallin, jossa arvioin 5 "parasta" joukkuetta maalivahtien, puolustajien ja hyökkääjien osalta. Oman joukkueeni jätin luonnollisesti arvostelun ulkopuolelle. Omaa arvostelutapaani tai edes arvostelujani en pidä millään muotoa parhaina mahdollisina, joten jokainen tehkööt listauksista oman laisensa, jos semmoista edes haluaa tehdä.
Maalivahdit:
1. Detroit Red Wings: Chris Osgood, Vesa Toskala, Martin Gerber, Alex Auld
Perustelut: Osgood saa Detroitin ykkösmaalivahtina loistavat tilastot. Gerber pelaa Ottawan ykkösenä, ja sieltä tullee myös hyvät tilastot. Toskala pelaa heikon Toronton ykkösenä, joten voittoja ei tule paljon kuin edellisillä, eikä muutkaan tilastot ole välttämättä samaa tasoa, mutta pelejä Toskala saattaa pelata jopa eniten näistä kolmesta. Auld pelaa Ottawassa noin 20 peliä tällä kaudella, voittaa puolet ja häviää puolet.
2. Vancouver Canucks: Roberto Luongo, Cam Ward, Jonas Hiller, Ty Conklin
Perustelut: Luongo ja Ward voivat molemmat pelata 40 voiton kauden hyvillä tilastoilla. Hiller ja Conklin pelaavat vähemmän, mutta ne pelit jotka he pääsevät pelaamaan, pelaavat todennäköisesti hyvillä tilastoilla, koska joukkue edessä on niin hyvä.
3. Washington Capitals: Evgeny Nabokov, Jose Theodore, Patrick Lalime
Perustelut:Nabokovin tilastot tulevat olemaan kauden jälkeen TOP-3 tasoa, ja se on suurin syy miksi nostin Washingtonin kolmoseksii. Theodore taasen on pieni kysymysmerkki, joukkueena Washingtonilla on mahdollisuuksia menestyä, mutta kestääkö Theodoren pää? Lalime pelaa hajapelejä Buffalon maalilla, ja itse näkisin Lalimella olevan hyvät mahdollisuudet pelata nuo pelit ok-tason tilastoilla.
Lisähuomiona mainittakoon, että Theodore voi nostaa Washingtonin maalivahtipelin jopa liigan kärkeen, tai sitten tiputtaa sen TOP-5 ulkopuolelle.
4. Calgary Flames: Martin Brodeur, Niklas Bäckström, Fredrik Norrena
Perustelut: Brodeur ottaa taas sen +40 voittoa, Bäckström säestää muutamaa vähemmällä. Norrena pelaa hajapelejä, ei niin mairittelevilla tilastoilla. Calgaryn olisi ehkä voinut nostaa ylemmäksikin, mutta nyt kävi näin.
5. Pittsburgh Penguins: Tomas Vokoun, Martin Biron, Josh Harding
Perustelut: Vokoun on huonon joukkueen maalivahti, joka vaikuttaa hänen tilastoihinsa melkoisesti. Biron voittoennätys NHL:ssä taasen on 31 peliä, ja se ei ole viime vuodelta, ei siis mikään varsinainen huippumaalivahti ainakaan vielä. Harding vaikka onkin lupaava kaveri, on vielä vähän Bäckströmmin takana jumissa Minnesotassa. Penssien maalivahtitilanne vaikuttaa tällä hetkeltä siis siltä, että sillä voitaisiin mennä vaikka tähtiin asti, mutta tällä hetkellä siinä on minusta liikaa epävarmuus tekijöitä.
Puolustus:
1. Montreal Canadiens: Brent Burns, Daniel Girardi, Brent Seabrook, Ron Hainsey, Kevin Bieksa, Jay Bouwmeester, Carlo Colaiacovo, Anton Volchenkov
Perustelut: Monilla joukkueilla on parempi kärkipari, tai kärkinelikko, mutta Montrealilla on mielestäni silti paras puolustus kiitos laajan valikoiman. Burns, Hainsey, Bouwmeester, Bieksa, siinä nimiä jotka tulevat antamaan paljon ilonaiheita Montrealin managerille. Loppuja puolustajia toki unohtamatta.
2. Tampa Bay Lightning: Nicklas Lidström, Brian Campbell, Philippe Boucher, Ed Jovanovski, Jaroslav Spacek, Alex Goligoski
Perustelut: Tampalla on ehkäpä koko liigan laadukkain TOP-3 pakisto: Lidström, Cambell ja Jovanovski. Sen jälkeen tuleekin pieniä kysymysmerkkejä Boucherin, Spacekin ja Goligoskin muodossa. Mikä on Boucherin rooli ensi kaudella? Pelaako Spacek yli 60 peliä tällä kaudella? Lyökö Goligoski itsensä Penssien pelaavaan kokoonpanoon? Näiden kysymysten takia, minä tiputin Tampan kakkoseksi tässä pakki vertailussa.
3. Buffalo Sabres: Lubomir Visnovsky, Sheldon Souray, Shea Weber, Tim Gleason, Tobias Enström, Nathan Paetsch, Kristopher Letang, Andrej Sekera
Perustelut: Visnovsky, Souray, Weber ja Enström on kaikki loistavia yv-pakkeja kunnossa ollessaan. Viimeisimmän kohdalla ei voi vielä lähteä ennakoimaan loukkaantumisilla, mutta Visnovsky on ollut aika loukkaantumisherkkä kaveri, ja Souraylla on takanaan pitkä poissaolo, eikä Weberkään täyttä viime kautta pelannut. Kysymysmerkkejä on siis tässäkin pakistossa, mutta kaiken ollessa kohdillaan tehot on kovat.
4. Chicago Blackhawks: Duncan Keith, Tomas Kaberle, Mark Streit, Tom Gilbert, Kimmo Timonen, Brent Sopel, Cory Sarich
Perustelut: Laadukkaita yv-pakkeja Kaberlen, Streitin ja Timosen johdolla tässäkin pakistossa. Gilbert ja Keith pitää siitä huolen, ettei kärkipakkien jälkeenkään taso tipu hirveästi. Tasokaspakisto, jonka terävin kärki ei ihan ole yhtä hyvä kuin Tampalla, eikä laajuus ihan yhtä kova kuin Montrealilla.
5: New York Rangers: Cory Murphy, Ryan Suter, Scott Niedermayer, Matt Carle, Filip Kuba, Douglas Murray, Mike Komisarek, Derek Morris
Perustelut: Niedermayer johtaa joukkoa kapellimestarin elkein. Suter, Carle, Morris ja Kuba säestävät suloisesti, Komisarekin ja Murray keskittyessä vähän raskaamiin sointuihin. Murphya pidän vähän kysymysmerkkinä, joten ei oikein tiedä mihinkä kohtaa orkesteria hän sijoittuu. Laadukas pakisto on kuitenkin kyseessä, saa Murphy sitten kunnon roolin tai ei. Ja itse nostaisin tuolta erityisesti esille Carlen, jolta odotan rebound kautta Tampassa, vastuuta on ainakin luvassa.
Hyökkäys:
Sentterit:
1. Tampa Bay Lightning:Shawn Horcoff, Olli Jokinen, R.J. Umberger, Daymond Langkow, Tomas Plekanec, Paul Stastny, Ryan Carter, Paul Gaustad, Maxime Talbot, Mikhail Grabovski
Perustelut: 4 kärkisentteriltä voi odottaa piste per peli kautta, ja vielä Umbergeriltakin ja Horcoffiltakin voi odottaa lähes piste per peli kautta. Carter, Gaustad ja Talbot kalpenee vertailussa edellä mainittujen rinnalla, mutta hekin täyttävät ruutunsa mainiosti.
2. New York Rangers: Vincent Lecavalier, Peter Mueller, Rod Brind'Amour, Nik Antropov, Andy MacDonald, Stephen Weiss, Mike Comrie
Perustelut: Tässä paketissa ei oikeastaan ole heikkoa lenkkiä. Paketti ei kuitenkaan ole ihan yhtä laaja kuin Tampalla. Lisähuomiona mainittakoon, että Lecavalier on mielestäni paras fantasy sentteri.
3. Felocity Flyers: Daniel Briere, Niklas Bäckström, Andrew Cogliano, Phil Kessel, Jason Krog, Pierre-Marc Bouchard, Daniel Winnik, Scott Gomez
Perustelut: Briere, Bäckström ja Gomez muodostavat kovan TOP-3:sen. Kessel, Bouchard ja Cogliano pitävät huolen siitä, ettei taso kolmen parhaan ulkopuolellakaan tipu merkittävästi.
4. Pittsburgh Penguins: Sidney Crosby, Jonathan Toews, Travis Zajac, Erik Christensen, T.J. Oshie, Patrick O'Sullivan, Michael Peca
Perustelut: Todennäköisesti liigamme paras nuori sentterikalusto. Tänä vuonna nuoret tähdet ei kuitenkaan minun papereissani nouse vielä tätä korkeammelle. Potenttiaalia on tosin jopa kärkipaikkaan asti, itse vain haluan näyttöjä ennen kun pystyn joukkueen sinne nostamaan.
5. Minnesota Wild: Eric Staal, Mike Ribeiro, Viktor Kozlov, Valtteri Filppula, Pavol Demitra, Glen Metropolit, Jeremy Roenick
Perustelut: Tähän tilalle olisi voinut nostaa monta muutakin joukkuetta, mutta itse uskon Staalin ja Filppulan parantavan sen verta viime kaudesta, että tämä sijoitus on oikeutettu.
Vasen laita:
1. Minnesota Wild: Daniel Sedin, David Booth, Richard Zednik, Andrew Brunette, Daniel Cleary, Sean Bergenheim, Pascal Dupuis
Perustelut: Sedin johtaa Minnesotan laajaamateriaalia, jolla lohkeaa tämän vertailun kärkisija minun vertailussani.
2. St. Louis Blues: Patrik Elias, Dustin Brown, Keith Tkachuk, Jeff Tambellini, Martin Havlat
Perustelut: Talenttia enemmän kuin Minnesotalla, mutta ei ihan yhtä laajamateriaali, joten jäi kakkoseksi. Havlat tosin voi nostaa Bluesin kärkeen, jos välttyy suuremmilta loukkaantumisilta.
3. Felocity Flyers: Rick Nash, Rostislav Olesz, Chris Kunitz, Jonathan Sim, Markus Naslund, Antti Miettinen
Perustelut: Potenttiaalia jopa kärkeen asti, mutta itse olen vähän epäileväinen Nashin ja Oleszin suhteen. Senpä takia Felocity joutui laskemaan pari joukkuetta edelleen.
4. Buffalo Sabres: Ray Whitney, Andrei Kostitsyn, Niklas Hagman, Peter Schaefer, Taylor Pyatt, Daniel Paille
Perustelut:Whitney ja Kostitsyn tekevät kovat tehot. Loppujen kavereiden taso ei ihan riitä haastamaan kärki kolmikkoa.
5. Vancouver Canucks: Alex Ovechkin, Alex Frolov, Raffi Torres, Riley Cote, Tuomo Ruutu
Perustelut: Ovechknista ja Frolovista huolimatta, pienoinen yllätysveto. Syy tähän on se, että itse on kova usko Tuomo Ruutun läpimurto kauteen, ja siihen että Torres pompsahtaa vanhalle tasolleen.
Oikea laita
1. Toronto Maple Leafs: Daniel Alfredsson, Chris Neil, Patrick Eaves, Steve Bernier, Matt Bradley, Bill Guerin
Perustelut: Alfie mättää huipputehot, muu joukko säestää sopivasti, Neilin tuodessa myös erikoisosaamista jäähyjen muodossa. Materiaalin laajuus oli tässäkin merkittävä tekijä.
2. Minnesota Wild: Marian Hossa, Marian Gaborik, Lee Stempniak, Chris Clark
Perustelut: Chris Clark on suurin yksittäinen syy, miksi tiputin Minnesotan kakkoseksi. Miehen kunto on meinaan minulle ainakin ihan täydellinen mysteeri, eikä kukaan muukaan taida tietää onko mies pelikunnossa kauden alussa vai ei. Hossa ja Gaborik taasen on semmoinen kaksikko, josta muut joukkueet vain joutuvat unelmoimaan.
3. Detroit Red Wings: Justin Williams, Scott Hartnell, Tomas Holmström, Mikael Samuelsson, Devin Setoguchi
Perustelut: Varsinaisesti heikkoalenkkiä ei tästä porukasta löydy, mutta Williamsin lisäksi ei myöskään semmoista, joka pystyisi tehoilemaan kunnolla. Setoguchilla siihen tosin on potenttiaalia.
4. Pittsburgh Penguins: Corey Perry, Jean-Pierre Dumont, Michael Ryder, Patric Hörnqvist, Scottie Upshall, Steve Downie, David Jones
Perustelut:Jos minulla olisi yhtä kova usko Penssien pelaajien esityksiin, kuin Boscolla, tämä nippu olisi ollut itseoikeutettu ykkönen tässä kategoriassa. Koska minulla ei kuitenkaan ole se usko yhtä vahva, joutuu Pens tyytymään vaatimattomaan nelos sijaan tässä kategoriassa.
5. Tampa Bay Lightning: Jason Pominville, Jonathan Cheechoo, Milan Hejduk, Jakub Vorace, Enver Lisin
Perustelut:Cheechoon urakäyrä osoittaa alaspäin ja Hejdukilla suoritustaso heittelee kausittain. Itse kuitenkin uskon, että molemmat pelaavat omaan tasoonsa nähden ok-kaudet. Siinäpä syyt, miksi Tampa ei ole korkeammalla tässä vertailussa, ja toisaalta myös siihen miksi muutama muu potenttiaalinen joukkue jäi taakse.
Todettakoon nyt vielä, että en varmastikkaan tehnyt vertailua tarpeeksi laajakatsannolla, sillä vertailin lähinnä omia piste odotuksiani pelaajien suhteen. En myöskään lähtenyt hirveästi arvailemaan, kuinka hyvin tulokkaat pärjäävät NHL:ssä, saatika lähtenyt parantamaan hirveästi kenenkään piste-ennätyksiä. Tämä siksi, että jätän lottorivin arpomisen mielummin veikkauksen koneen huoleksi. Enkä myöskään koe, että tulokkaiden kohdalla minun asiantuntemus riittää arvioimaan heidän mahdollista panostaan kunnolla.
Toivottavasti tuosta oli nyt kuitenkin edes jotain iloa + toivottavasti pelaajat on edes suunnilleen oikeilla pelipaikoillaan, niiden osalta, jotka arvosteluun pääsivät.
EDIT: Oli jotenkin jäänyt Shawn Horcoff Tampan huikeasta sentterikalustusto pois. Lisätty mies listaa, ja ihmetelty mitenkä Tampan voi ensi kaudella voittaa.